J.A.T. template series was designed 2006 by 4bp.de: www.4bp.de, www.oltrogge.ws
Dojazd samochodem Drukuj Email

ImageOsoby podróżujące na Węgry indywidualnie często jako środek komunikacji wybierają własny samochód. Na pewno nie jest to rozwiązanie złe, jednak zmotoryzowani turyści powinni liczyć się z pewnymi ograniczeniami obowiązującymi na terenie Węgier, a Budapesztu - w szczególności. Węgierskie prawo drogowe w wielu przypadkach jest dużo bardziej restrykcyjne niż polskie, dlatego przed wyjazdem warto zapoznać się z wyciągiem z przepisów o ruchu drogowym, a następnie... zastosować się do jego zapisów.

Wszystkie autostrady na Węgrzech i większość głównych dróg krajowych przebiega przez Budapeszt. Autostrady M1, M3, M5 i M7 są płatne i do korzystania z nich uprawnia dopiero kupno specjalnej winiety (tutaj więcej informacji). Po drogach krajowych jeździć można bezpłatnie, ale podróż nimi jest dużo bardziej męcząca i trwa znacznie dłużej niż autostradami. Wokół części Budapesztu przebiega obwodnica M0, z której liczne zjazdy (całkiem dobrze opisane) pozwolą nam dostać się do centrum miasta.

Generalnie największą trudność osobom kierującym w Budapeszcie stwarzać będzie nieznajomość miasta, nie zawsze dobre i dokładne oznakowanie tras, nieco odmienny od polskiego sposób regulacji ruchu oraz, akurat już dobrze nam znane, wszechobecne korki. W stolicy bardzo często następują zwężenia dróg związane z ich modernizacją lub przebudową, a sprawę komplikują jeszcze częste drogi jednokierunkowe, które praktycznie zdominowały całe centrum miasta. Należy przy tym pamiętać, że na wyspie Małgorzaty oraz na wzgórzu Zamkowym obowiązuje całkowity zakaz ruchu aut osobowych (nie dotyczy mieszkańców). Najlepiej jest jeszcze przed przyjazdem do Budapesztu zakupić w Polsce dobrą mapę stolicy, na której wyszczególnione będą wszystkie tego typu "pułapki".

W śródmieściu (cała II i V dzielnica) oraz w pobliżu ważniejszych zabytków obowiązują strefy płatnego parkowania: w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00, w soboty od 8.00 do 12.00. Opłaty wynoszą od 120 do 400 HUF za godzinę postaoju, w zależności od strefy, w jakiej chcemy zostawić samochód. Parkować można również w specjalnych garażach przy: 

V. Aranykéz ut. 4-6
Szervita tér
VII. Nyár ut.20,
VII. Osvát ut. 5
VIII. Kálvin Tér (wjazd od ulicy Baross)
VIII. Futó utca 52

Ponadto dla osób zmotoryzowanych dojeżdżających do stolicy z przedmieść zorganizowano parkingi przy głównych centrach przesiadkowych stolicy, stacjach metra i dworcach autobusowych (po peszteńskiej stronie mostu Arpáda, na placach Nagyvárad tér, Örs Vezér tér, przy stadionie Népliget, etc.)

Podobnie jak w Polsce, opłaty za parking wnosi się w parkomatach. Na każdym z nich po prawej górnej stronie wyświetlacza znajduje się niewielki szary przycisk, który służy do zmiany języka, w jakim wyświetlane są informacje. Tuż poniżej znajdują się cztery kolorowe przyciski: zielony służy do akceptacji zakupu biletu, żółty - do wnoszenia dopłat do biletu, granatowy - do akceptacji kart i czerwony - do kasowania wprowadzonych informacji gdy się pomylimy lub rezygnujemy z zakupu. Parkomaty węgierskie akceptują też specjalne karty parkingowe (parkolókártya), które sprzedawane są w nominałach po 5.000, 10.000 i 30.000 Ft.

Parkomaty przyjmują wyłącznie monety. Jeśli dysponujemy wyłącznie bardzo drobnymi pieniędzmi (o niskich nominałach), musimy pamiętać, że automaty nie przyjmują więcej niż 25 monet jednocześnie. Jeśli przekroczymy tę liczbę - pieniądze będą automatycznie zwracane. Wartość zapłaconych monet przeliczana jest przez maszynę na odpowiadający jej czas parkowania, co pokazane jest na wyświetlaczu. Aby zakupić bilet należy wcisnąć zielony przycisk znajdujący się obok; aby zrezygnować z zakupu - czerwony.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
J.A.T. template series was designed 2006 by 4bp.de: www.4bp.de, www.oltrogge.ws